Ik weet dat jij –net als ik – verlangt naar die veilige plek in jou, die plek waar je gewoon bent. Ik heb goed nieuws voor je, die plek ligt binnen handbereik, hij ligt in jou. Het enige wat je ervoor hoeft te doen is te verstillen. JUST YOGA is ”no-nonsense down-to-earth” yoga, het is yoga hoe yoga ooit bedoeld was. JUST YOGA is simpel, toegankelijk voor iedereen en helpt jou de ontspanning terug te vinden in jezelf.

Gun je lichaam hatha yoga. Hatha yoga zorgt ervoor dat je lichaam zich van binnenuit vernieuwd. In hatha yoga ligt de focus hoofdzakelijk op het hormoonstelsel. Hormonen zorgen ervoor dat het lichaam zich aanpast aan de omstandigheden waar het zich in bevindt (bv. stress of temperatuur).  Hatha yoga creëert meer balans in het hormoonstelsel  en bevordert daardoor het zelfherstellend vermogen van je eigen lichaam.  Hatha yoga zorgt voor een gezond lichaam en een gezonde geest.

De voordelen van hatha yoga ten opzichte van andere bewegingsactiviteiten*:

  • De hoeveelheid zuurstof die je verbruikt gaat naar beneden in plaats van omhoog. Er wordt dus meer zuurstof opgenomen in je bloed en lichaam.
  • Je ademhalingsritme gaat omlaag in plaats van omhoog. Je gaat langzamer en dieper ademhalen.
  • Je stofwisseling neemt af. Je stofwisseling reguleert het energieniveau in je lichaam door de ingenomen voedingsstoffen. In hatha yoga neemt je stofwisseling af. Dit zorgt voor minder eetlust, je houdt meer voedingsstoffen binnen en houdt dus meer energie over. Doordat je minder eetlust hebt eet je minder, je lichaam hoeft minder hard te werken om al het eten te verbranden.
  • Er gaan meer voedingsstoffen, bloed en zuurstof naar de organen in plaats van naar je spieren. Dit houdt je lichaam van binnenuit gezond.
  • Hatha yoga balanceert je hormoonsysteem en kan dus een positief effect hebben op je emoties, je emoties zijn meer in balans.
  • Er is minimale spanning op de gewrichten wat reuma en stijfheid in de gewrichten op latere leeftijd kan voorkomen.
  • Hatha yoga elimineert de gifstoffen in je lichaam. Een voorbeeld daarvan is het melkzuur wat zorgt voor spierpijn. Doordat er in hatha yoga na inspanning steevast ontspanning wordt opgezocht krijgt het melkzuur geen kans zich op te bouwen en wordt het gelijk afgebroken. Spierpijn wordt zoveel mogelijk voorkomen in hatha yoga.
  • Je groeit in meer zelfbewustzijn.
  • Hatha yoga stimuleert het parasympatisch zenuwstelsel in plaats van het sympatisch zenuwstelsel. Ons autonoom zenuwstelstel bestaat uit parasympatisch en sympatisch. Het sympatische zenuwstelsel wordt gestimuleerd wanneer je stress hebt of in gevaar bent. Je schiet dan in een ‘’vecht of vlucht’’ respons, dit zorgt voor een snelle oppervlakkige ademhaling en pompt het bloed naar je hart en spieren zodat je snel kan reageren. Dit zenuwstelsel is erg nuttig wanneer er daadwerkelijk gevaar is, echter tegenwoordig wordt dit zenuwstelsel ook gestimuleerd als je stress hebt. Dit put je lichaam uit en kan overspannenheid of burn-out als gevolg hebben. Het parasympatisch zenuwstelsel wordt gestimuleerd als je in rust bent, dit is het zenuwstelsel wat je nodig hebt om normaal te kunnen functioneren. Dit zorgt voor rust en stimuleert je spijsvertering, je hebt een langzame diepe ademhaling en het bloed wordt gepompt naar je organen. Dit zorgt ervoor dat we kunnen herstellen wanneer we in stress zijn, mits het gestimuleerd wordt. Hatha yoga leert je lichaam aan om na stress (inspanning) ontspanning op te zoeken. Het leert je lichaam aan meer te ontspannen en in een staat van rust te verkeren.

*Deze informatie is gebaseerd op de informatie uit de Arhanta Yoga Teacher Training Manual (2019).

Mijn lessen zijn gebaseerd op klassieke hatha yoga, hatha yoga zoals het ooit bedoeld was. Hatha yoga (de houdingen) is ooit bedacht door monniken in India. Deze monniken mediteerden lang achter elkaar en kregen daardoor last van hun lichaam, ze werden ziek. Zij hebben toen een serie houdingen bedacht om het lichaam van binnenuit gezond te houden. Dit zorgde ervoor dat ze langer in de meditatiehouding konden blijven en geen belemmering meer hadden van hun lichaam. Dit ligt ten grondslag aan mijn lessen, gewoon yoga zodat je lichaam van binnenuit gezond houdt. Ik bied no-nonsense yoga, nuchter en met beide benen op de grond. Het gaat bij mij niet om het doen van de perfecte houding of om presteren. Het gaat om jou, om jouw lichaam, om jouw grenzen. Ik wil dat je leert om dicht bij jezelf te blijven, en bij jezelf te voelen of iets oké is of niet. Ik kan je dat niet vertellen, daarvoor moet je leren luisteren naar je eigen lichaam. Het voelen en luisteren naar jezelf staat centraal in mijn lessen en leren ontspannen in wat er gebeurd of wat je overkomt. Jij staat centraal. Het gaat om jou! Ik geloof dat jij degene bent die het beste weet wat je nodig hebt.

Mijn lessen duren tussen de 60 en 75 minuten. We starten altijd met ademhalingsoefeningen en een warming-up. De houdingen die daarna worden uitgevoerd worden afgewisseld met ontspanning. De les eindigt met een eindontspanning.

hatha yoga

Deze lessen vinden plaats in Drachten (boven de Brownies en Downies) en Ureterp (MFC de Wier).

De hatha yoga lessen duren 75 minuten. Vernieuw je energie met deze krachtige hatha les. In deze lessen staat jouw kracht en sterkte centraal, door middel van de houdingen werken we toe naar meer balans en soepelheid in je lichaam. Er is veel aandacht voor het aannemen en corrigeren van de juiste houding. De les zorgt voor meer balans, vernieuwde energie en versterkt je postuur en lichaam.

Voor degene met veel lichamelijke klachten die niet kunnen deelnemen aan de reguliere lessen is er de mogelijkheid tot privé les. Neem daarvoor contact op en vraag naar de mogelijkheden.

bedrijfsyoga

Deze lessen vinden plaats bij jou op de locatie en kunnen in overleg met jou worden afgestemd. De mogelijkheden voor bedrijfsyoga zijn:

  • Yoga @ Work
    Verlangen jouw medewerkers naar meer ontspanning op de werkvloer? Dan is Yoga @ Work geschikt voor jouw bedrijf. Dit kan bijvoorbeeld worden ingezet gedurende de lunchpauze, variërend van 30 tot 60 minuten. Er wordt aandacht besteed aan de ademhaling, de houdingen zijn zachte stretches die afgewisseld worden met ontspanning. Doel van de les is werkstress loslaten en te ontspannen en weer op te laden. Stoelyoga kan hierin ook worden aangeboden.
  • Yoga als Teambuilding/teamuitje
    Afhankelijk van de wensen kan yoga als teamactiviteit worden aangeboden. Gedurende de les is er aandacht voor elkaar door middel van partner stretches, aandacht voor jezelf door middel van ademhaling, ontspanning en stretches en aandacht voor het lichaamsdeel waar gedurende de werkweek veel van wordt gevraagd (bv. schoudergebied, onderrug of heupen). Yoga als teambuilding verhoogt de onderlinge saamhorigheid, biedt meer ontspanning en verlaagt de werkstress op dat moment.
  • Workshop ”Yoga bij werkstress”
    Een eenmalige workshop van 2 tot 3 uur die bestaat uit een informatief gedeelte, een praktisch gedeelte en natuurlijk het ervaren van een yogales. In workshop is er aandacht voor stress, stress-signalen leren herkennen en wat yoga daarin kan doen. Er worden praktische tools aangereikt die je gedurende je werkdag kan toepassen en wordt yoga zelf ervaren met als doel meer ontspannen je werkdag/werkweek tegemoet te treden.

Informeer bij mij naar de mogelijkheden en beschikbaarheid.

Ik ben opgeleid door Arhanta Yoga tot (internationaal) hatha yoga docent (200RYT) en zie yoga niet als alleen het doen van houdingen. Yoga bestaat uit vijf belangrijke pijlers*:
1. Beweging: de houdingen houden je interne systeem gezond en balanceren emoties en welzijn.
2. Ademhaling: ademhalingsoefeningen zorgen ervoor dat je organen worden voorzien van een verse toevoer van zuurstof en door ademhalingsoefeningen kun je leren je gedachten te controleren.
3. Ontspanning: je lichaam heeft ontspanning nodig om te herstellen en energie op te bouwen om verder te kunnen.
4. Dieet: een gezond vegetarisch dieet is essentieel voor een gezonde leefstijl en bevordert het zelf herstellend vermogen van je lichaam.
5. Positief denken en meditatie: dit is het voedsel voor je gedachten, voor je mind. Als je je gedachten voedt met positiviteit en je leert je gedachten te controleren dan heeft dat automatisch effect op je lichamelijk welzijn.

In mijn yoga lessen staan de eerste drie pijlers centraal (beweging, ademhaling en ontspanning). Gedurende de les bied ik veel persoonlijke aandacht en begeleiding en help jou de houdingen te bereiken met de minste moeite en weerstand.

Noot: deze informatie is gebaseerd op informatie uit de Arhanta Yoga Teacher Training Manual (2019).

Woensdag:
19:00-20:15 Hatha Yoga (Drachten) – VOL
20:30-21:45 Yin Yoga & Yoga Nidra (Drachten) – min. 5 deelnemers verreist

Les in Ureterp? Dat kan, geef je dan op voor de wachtlijst (via het contactformulier). Bij 6 deelnemers start er een nieuwe groep.

Afmelden kan tot een dag van te voren. Bij last minute afmeldingen wordt er een strip verrekend.

Investering:
Losse les: €12,50
Strippenkaart S (5 lessen): €50,00 (7 weken geldig)
Strippenkaart M (10 lessen): €100,00 (12 weken geldig)

*Een eenmaal gekochte strippenkaart is niet restitueerbaar, in geval van tussentijds stoppen wordt niet overgegaan tot restitutie van de strippen.

Studenten en mensen met een uitkering krijgen korting op het tarief. Neem daarvoor contact met mij op.

Via mijn YouTube kanaal kun je een online proefles volgen.